Op de afgelopen gemeenteraad van 25 mei besliste het N-VA gemeentebestuur om het Ecopark uit te besteden en over te dragen naar IGEAN. Vanaf maandag 1 juni heeft de gemeente dus geen controle meer over de tarieven, openingsuren en arbeidsvoorwaarden van ons containerpark.

Bart Breugelmans : (fractieleider CD&V Edegem)

Ons Ecopark was altijd een baken van klantvriendelijkheid en kwaliteit. Het was gekend over de hele zuidrand als het beste Ecopark. Het is jammer dat hier nu verandering in komt.

De gemeente kan niet meer verzekeren dat de openingsuren hetzelfde blijven, dat het Ecopark gratis blijft en dat de personeelsleden onder dezelfde omstandigheden kunnen blijven werken. Bovendien zijn er veel kosten gemaakt in ons Ecopark de laatste jaren  onder andere met de aankoop van de gloednieuwe weegbrug bij de invoering van DIFTAR. Dan hebben we het nog niet over de kost van de-activering van de huidige locatie.

Een concreet voorbeeld van het verlies van controle door de gemeente: we kunnen vanaf maandag 1 juni geen afspraak meer maken, maar zullen gewoon moeten aanschuiven in de file, zoals bij de andere IGEAN-parken vaak voorkomt.

N-VA wil de locatie van het Ecopark ook verplaatsen, maar weet nog niet naar waar juist. Ze wil de huidige zone inrichtingen als parking. Nochtans zijn er slimmere alternatieven zoals de optimalisering van de kiezelparking, een gedeeld gebruik van de nabijgelegen gronden van O'Cool en AVEVE ( lees er hier meer over ) en meer fietsenstallingen. Een betaalde parkeertoren (idee Groen!) vinden wij geen goed idee.

Op donderdag 28 mei nam het gemeentepersoneel van Edegem afscheid van hun collega's die werkten in het ecopark.Er was een minutenlang applaus en een welgemeende dankjewel.

(foto Jan Haak)

Op zaterdag 30 mei om 16u was iedereen welkom om een erehaag te vormen voor het gemeentepersoneel, met veel handgeklap en uiteraard met respect voor de anderhalve meter afstand! Wij waren in alle geval met een delegatie aanwezig om het personeel een laatste keer te bedanken voor het ecopark werd overgedragen.

In de Pers

HLN