Op de afgelopen Edegemse gemeenteraad werd beslist om mee te stappen in het Kontichse project tot heraanleg van de Doornstraat.

Doornstraat in een nieuw kleedje

De erbarmelijke staat van de rijweg en van het fietspad van de Doornstraat, in combinatie met de prijs voor "slechtste fietspad", maakt dat de gemeente Kontich het project Doornstraat snel wil uitvoeren. De bedoeling is om de oude betonnen 3-vaks rijweg tot 2 wegvakken te herleiden. Hierdoor komt er ruimte vrij om het fietspad volledig afgescheiden van de rijweg aan te leggen. Uiteraard een goede zaak. De gemeente Edegem springt nu mee op de kar.

Adrian De Weerdt, CD&V-gemeenteraadslid:

Een gezamenlijke aanpak is immers financieel voordelig en zorgt voor meer draagvlak bij de bevolking en de weggebruikers, althans, zo klinkt het bij het bestuur

Oude Godstraat in de vergeetput?

Hoewel de broodnodige heraanleg van de Doornstraat reeds vroeger had moeten plaatsvinden, steunen we uiteraard de prioritaire aanpak ervan. We stellen ons echter de vraag waarom het Edegemse N-VA-bestuur niet voor de - evenzeer broodnodige - heraanleg van de Oude Godstraat zorgt (of zorgde)?

De stad Mortsel deed immers reeds haar deel in 2019 en voerde toen een volledige heraanleg van de Edegemsestraat door, inclusief verbetering van het fietspad. Waarom hing Edegem haar karretje niet aan dàt project, zoals ze dat nu ook doet met de Doornstraat?

CD&V Edegem eist daarom dat het N-VA-bestuur de Oude Godstraat ook prioritair uitvoert. De rijweg en het fietspad zijn ook hier in zeer slechte staat. We vragen een 2-vaks rijweg met veiligere oversteken, verkeersremmende infrastructuur en een afgescheiden, comfortabel en geasfalteerd fietspad. De werken aan de Oude Godstraat werden reeds voorzien voor 2016 (!), maar na 5 jaar beweegt er helaas bitter weinig in dit dossier...

Reactie bestuur:
Reactie van het gemeentebestuur op Radio zuidrand,
Heraanleg pas in 2026, Oude Godstraat is niet prioritair volgens hun ondanks de aankondiging ervan  in 2016.

In de pers:
HLN