In 2012 verwierf Edegem, onder CD&V bestuur, samen met de Vlaamse overheid en de Provincie Antwerpen, het prachtige Hof ter Linden. Sindsdien is het park toegankelijk voor het publiek. In 2017 verleende het Edegemse gemeentebestuur - een coalitie van N-VA, Groen en Open VLD - een verkavelings- en stedenbouwkundige vergunning aan projectonwikkelaar Cornerstones en Alides voor de bouw van 390 appartementen op de voormalige Fortis-Extraction site tussen de Prins Boudewijnlaan en Hof ter Linden. Eind januari 2019 werd de eerste betonpaal van woonproject Elysia Park in de grond geboord.

Raadslid Adrian De Weerdt (CD&V, zelf ook buurtbewoner):

Wij juichen toe dat er een bestemming is gevonden voor de verloederde site, maar vrezen voor de impact op de buurt.  Maar liefst 390 nieuwe gezinnen zullen zich allemaal met de fiets of met de wagen willen verplaatsen in de buurt. De vraag is of Edegem dit nog kan dragen. We vrezen voor het residentiële karakter van onze gemeente.

CD&V Edegem pleitte altijd voor een meer bescheiden project voor de voormalige Extraction-site. "Door van 390 naar bijvoorbeeld 100 wooneenheden te gaan, zou de groene omgeving veel meer tot zijn recht kunnen komen, in het belang van de Edegemnaar en de buurtbewoners. Wij hadden liever lagere bebouwing gezien, in de plaats van de hoge woonblokken."

edegem.be/file_uploads/65945.jpg

Lees meer op hln.be regionieuws.
Foto's artikel  ©Cornerstones CVBA

• Mobiliteit & openbaar vervoer