Wereldwijd worden elke tweede zondag van december, overal ter wereld, lichtjes aangestoken ter nagedachtenis van overleden kinderen. De gemeente Edegem neemt voor de vierde keer deel aan dat herdenkingsmoment en nodigt ouders, familie en vrienden van overleden kindjes uit op de begraafplaats. Daar bent u welkom naast de Basiliek, op zondag 8 december 2019 om 17:00.

Wereldwijd herdenkingsmoment
December is een maand van verbondenheid met de familie. De Sint komt op bezoek en een paar weken later de Kerstman. Het is geen makkelijke periode voor iedereen die een kind mist. Op de tweede zondag van december worden daarom over de hele wereld om 19 uur lichtjes aangestoken ter nagedachtenis van gestorven kinderen. Zo ontrolt zich een lint van licht over de aarde, doorheen de verschillende tijdszones. Wereldlichtjesdag is er voor iedereen, ongeacht religie of geloofsovertuiging.

Wereldlichtjesdag
Ook de gemeente Edegem doet mee aan Wereldlichtjesdag, en dat voor de vierde keer. Op zondag 8 december 2019 zijn alle ouders, zussen en broers, familie en vrienden van overleden kindjes welkom op de begraafplaats om er lichtjes aan te steken.
We kozen voor de begraafplaats naast de Basiliek om dit ingetogen moment te houden. Deze begraafplaats heeft naast het kinderperk ook een gedenksteen en rondom staan verlichte sterretjes voor de kindjes die tijdens de zwangerschap stierven. Het spreekt voor zich dat ook nabestaanden die hun kindje een laatste rustplaats gaven op een andere begraafplaats in Edegem welkom zijn. Ook Edegemnaren die anderen een hart onder de riem willen steken zijn welkom.
Wie naar de begraafplaats komt, kan een lichtje aansteken en dat op het kinderperk zetten of, op de rustplaats van zijn kindje. Nadien kan er nagepraat worden bij een kop soep die U wordt aangeboden. Door deel te nemen aan het wereldwijd moment bieden wij de nabestaanden van een overleden kindje ook de kans om met lotgenoten in gesprek te gaan.

Praktisch: Evenement op facebook

•  U komt tegen 17 uur
  •  Ingang naast de Basiliek, van daar vertrekken we samen naar het kinderkerkhof
  •  Deelname gratis
  •  Er is rustige muziek
  •  Lichtjes worden door de verantwoordelijke voorzien, maar niets houdt U tegen ze zelf te maken en mee te brengen.
  • Achteraf kunnen we samen nog genieten van warme soep
  • Vooraf inschrijven is niet nodig.

• Gezondheid & welzijn