Groot nieuws tijdens de afgelopen gemeenteraad: burgemeester Metsu meldt dat de geplande uitbreiding van parking Dreef aan de Drie Eikenstraat er toch niet komt. De gemeente is al jaren bezig met de voorbereidingen in dit dossier, maar stootte telkens op juridische bezwaren: de zomerlindendreef en het dorpsgezicht zijn beschermd en kunnen niet worden aangetast. Bovendien zouden door de parkingplannen terreinen van de scouts, tennis en school worden ingenomen en de beschermde kasteelmuur gesloopt. De duidelijke negatieve adviezen van Erfgoed en de arresten van de Raad voor Vergunningsbetwistingen - iets waar CD&V al langer op wees - hebben het bestuur eindelijk tot inzicht doen komen. De aanhouder wint.

Adrian De Weerdt (gemeenteraadslid CD&V):

Het goede nieuws hierbij is ook dat de school haar groen speelveld kan behouden, de tennis geen terrein verliest en de scouts ondertussen een nieuw lokaal heeft. Ook de Drie Eikenstraat zal minder dichtslibben. Er kan eindelijk worden gekeken naar een degelijk, duurzaam en juridisch sluitend alternatief.

Bekijk onderstaand het interview met Radio Zuidrand hierover

Op wandelafstand van de horeca van Hof ter Linden - dichterbij dan nu gepland - ligt al een parking achter de OCMW-administratie, die kan worden geoptimaliseerd. Golfkarretjes kunnen worden gebruikt om mensen die slecht te been zijn of op hakken komen, te vervoeren. De aanvang van de werken aan de Ter Lindenlaan is een uitgelezen kans om voor eens en voor altijd de problematiek in dat prachtige groene stukje Edegem op te lossen. De Ter Lindenlaan kan een zone 30 worden, de Patronaatstraat een fietsstraat, de ongebruikte OCMW-parking een volwaardige parking voor de horeca.

We vragen dit als CD&V al meerdere jaren. Hopelijk heeft deze meerderheid nu de moed om hier de juiste beslissing te nemen.

Meer info over dit dossier kan u hier lezen. Ons alternatief voorstel uit 2015

In de pers: