Sinds kort weten we het met zekerheid: ons -ooit zo magnifiek én groots- Edegems sociaal leven  zal het vanaf 1 januari 2021  moeten stellen zonder Hangar & Club 27. Dé gemeentelijke fuif- en evenementenzaal bij uitstek is het volgende onderdeel dat door N-VA wordt geprivatiseerd.

Hangar & Club 27 boden meer dan 2 decennia lang een perfecte uitvalsbasis voor elke Edegemnaar en alle Edegemse verenigingen om zelf een groter event te organiseren in een lokaal dat daar voor was aangepast.

Honderden Edegemse jongeren hebben hier hun eerste fuif of eerste eetfestijn met de jeugdbeweging leren organiseren. Opbouw, afbraak, reclame maken, shiften werken tijdens het event, … konden ze hier al doende leren. Dit alles op wandel- of fietsafstand van thuis, met begeleiding van gemeente én politie.

Tientallen, neen honderden van dergelijke events heb ik meegemaakt. Ik heb onze jeugd zien werken en vloeken tijdens een opbouw, zien zweten tijdens het event en half slapend de opkuis zien afronden. Ik heb hier Vlaamse comedy van de bovenste plank gezien, optredens van onze muziekverenigingen, maar evengoed voorstellingen nieuwe CD’s of lezingen bijgewoond.

Bovendien had Hangar 27 ook tijdens de vakantiemaanden een goede invulling. Hangar 27 werd gebruikt als thuisbasis voor onze Edegemse SPED-werking. Op deze manier kon jong en oud, vanuit verschillende hoeken van onze maatschappij, nuttig gebruik maken van onze Hangar & Club 27.

Als voormalig schepen van jeugd en evenementen ben ik nog steeds fier op de realisatie van deze prachtige zaal. Het doet me dan ook spijt te moeten vaststellen dat N-VA Edegem besloten heeft afscheid te nemen vanaf 1/1/2021. Ook deze zaal wordt overgelaten aan het privé-initiatief. Ons N-VA-bestuur heeft besloten niet meer zelf extra te investeren in ons gemeentelijk cultureel (jongeren-) leven.  De privé zal wel investeren en de kosten doorschuiven naar de verenigingen. In Edegem kan en mag je blijkbaar enkel nog iets organiseren als het opbrengt. Edegem anno 2020, waar alles draait om geld en waar blijkbaar ook het sociale leven verder wordt geprivatiseerd. Auri sacra fames.

Bart Breugelmans,
fractieleider CD&V Edegem en  voormalig schepen van jeugd