Het project "Ontsluitingsweg Kattenbroek", met onder meer de heraanleg van de wegenis en vernieuwde kruispunten, werd uitgevoerd tijdens de periode september 2016 tot oktober 2017. Tijdens de toenmalige uitvoering kwamen een aantal technische en administratieve problemen aan het licht. De laatste verrekeningen omtrent de mankementen werden goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 januari 2019.

Raadslid Adrian De Weerdt:

"De verkeerslichten aan het kruispunt met de Prins Boudewijnlaan zijn niet goed afgesteld. Fietsers, automobilisten en voetgangers staan vaak langer stil dan noodzakelijk. Op momenten met weinig verkeer vanuit het HEKLA-gebouw en zone Kattenbroek zouden de lichten van de Prins Boudewijnlaan langer op groen kunnen staan. Omgekeerd, wanneer er bijvoorbeeld grote activiteiten plaatsvinden bij de verenigingen van zone Kattenbroek, zou de verkeersdoorstroming langs die kant beter moeten. Zo kan de frequente filevorming daar worden vermeden."

Raadslid De Weerdt vroeg daarom op de afgelopen gemeenteraad of de dynamische verkeerslichten er nog kunnen komen. Adrian: "Slimme verkeerslichten kunnen aan de hand van informatie van detectoren op het kruispunt flexibel inspelen op de diverse weggebruikers die zich op dat moment aandienen op het kruispunt. Op die manier kunnen bijvoorbeeld groenfases verlengd worden zolang detectoren regelmatig een voertuig 'zien' naderen, en sommige groenfases overslagen als er op dat moment geen voertuig is dat behoefte heeft aan zo'n groenfase."

De schepen van Mobiliteit (Birre Timmermans, N-VA) liet weten dat hieromtrent overleg wordt gepleegd met de verschillende bevoegde partners. Wij blijven de situatie opvolgen en hopen uiteraard dat de dynamische verkeerslichten er snel zullen komen.

• Verkeer & verkeersveiligheid