Op de afgelopen gemeenteraad liet het N-VA-bestuur weten dat vanaf 30 juni volgend jaar ANPR-camera's met nummerplaatherkenning zullen worden geïnstalleerd in de Edegemse Collegewijk om het sluipverkeer te weren. Edegemnaars en werknemers in de aangrenzende wijk worden ontheven van doorgangsrestricties. De camera's zullen de doorgang virtueel knippen tussen 7u30 en 9u en 15u en 18u. Auto's die toch passeren, kunnen worden beboet. De verdwijnpalen, die al enige tijd niet werkten, zullen worden verwijderd.

CD&V Edegem stelde reeds 10 jaar geleden een dergelijk systeem van ANPR-camera's voor in de Collegewijk, op basis van een vergelijkende alternatievenstudie.

Mia De Schamphelaere, toenmalig schepen van Mobiliteit

Snelheidsbeperkende maatregelen hielpen niet. Een volledige knip was te verregaand. Verdwijnpalen werden onderzocht d.m.v. een proefproject, maar de conclusies waren niet echt positief: te duur in installatie, te duur in onderhoud en helemaal niet bedrijfszeker.

De verdwijnpaal werkte meer niet dan wel. Met ons voorstel van ANPR-camera's haalden we de zelfs de nationale pers. Helaas was er veel tegenkanting. N-VA Edegem trok haar steun in en het college kon het voorstel niet meer uitvoeren. 2 jaar later voerde het nieuwe bestuur (N-VA-Groen-Open VLD) de verdwijnpalen in. Eerdere bevindingen werden snel naast zich neergelegd. Met alle (financiële) gevolgen van dien. De verdwijnpalen werken niet en hebben een veelvoud gekost van het alternatief, ANPR-camera's. Ondertussen is het aantal gemeentes met ANPR niet meer te tellen.

Adrian De Weerdt (huidig CD&V-gemeenteraadslid):

Hoewel er 10 jaar verloren is gegaan ten nadele van de Edegemnaar en de inwoner van de Collegewijk, zijn we verheugd dat het bestuur nu toch een verstandige beslissing neemt en slimme ANPR-camera's implementeert. Dankzij dit systeem van nummerplaatherkenning zullen auto's die niet in de Collegewijk moeten zijn, worden geweerd. Dit is een heel goede zaak voor de rust, verkeersveiligheid en leefbaarheid van de buurt.

Toch hebben we nog enkele vragen bij het systeem: worden familie, vrienden, leveranciers en thuisdiensten ook vrijgesteld? Zo ja, hoeveel extra mensen vallen onder die vrijstelling? Hoeveel bedraagt de boete? We hopen dat dit voorstel uitgebreid wordt besproken op de eerstvolgende gemeenteraad.

Kentekencamera's moeten Edegemse collegewijk ontlasten van sluipverkeer (2012)

Neen aan doorknippen collegewijk (2014)

Artikel GVA - Sluipverkeer blijft voor ergernis zorgen in de collegewijk (2018)

In de pers