N-VA-bestuur sluit deal met ontwikkelaar voor herbestemming Postsite – serieuze vermindering van openbare parkeerplaatsen

Twee jaar geleden werd het postgebouw aan de Drie Eikenstraat verkocht aan een privé-ontwikkelaar. Er was lang radiostilte in dit dossier, maar na een lange procedureslag en onderhandelingen is er nu eindelijk nieuws.

Op 26 september 2022 keurde het N-VA-bestuur op de Edegemse gemeenteraad een zogenaamde ‘dading’ goed tussen de privé-ontwikkelaar en de gemeente over de herbestemming van de postsite. Het gaat over een overeenkomst waar de gemeente voorafgaand aan de vergunningsaanvraag reeds akkoord gaat met een bepaald project. CD&V stemde tegen.

De ontwikkelaar beoogt de sloop van het postgebouw en de bouw van 20 assistentiewoningen. De Post zelf zou in het gebouw blijven. Groot twistpunt: het aantal openbare parkeerplaatsen. De uiteindelijke deal: er komen 20 parkeerplaatsen voor de bewoners van de assistentiewoningen, en maar 4 openbare parkeerplaatsen voor postbezoekers en buurtbewoners.

Adrian De Weerdt (gemeenteraadslid CD&V):

Dit betekent een serieuze vermindering van het aantal openbare parkeerplaatsen in centrum Edegem. Momenteel zijn er een 25-tal openbare parkeerplaatsen op de postsite. Dit zou verminderen naar 4. Dat is een serieuze aderlating voor de postbezoekers en de buurtbewoners. Zelfs de schepen die de overeenkomst heeft onderhandeld met de ontwikkelaar zei in de commissie dat hij ‘gemengde gevoelens’ heeft bij dit akkoord. Dat is begrijpelijk, dit had echt wel beter gekund.”

CD&V Edegem vraagt  al langer om bij de herbestemming van de postsite voldoende aandacht te hebben voor de parkeerproblematiek. Het is zeker een goede zaak dat er nieuwe assistentiewoningen komen, maar dat mag niet ten nadele zijn van de buurt. Het bestuur had hier meer uit kunnen halen.

• Ruimtelijke ordening