Afgelopen gemeenteraad besliste het N-VA-gemeentebestuur om de steenslag-parking op de Kattenbroek-zone tussen het Ecopark, Aveve, SC Olve, en Victory te verharden met asfalt. Op het eerste gezicht een goede zaak. De huidige losliggende steentjes zijn niet optimaal. Maar aangezien er een fundamentelere parkeerproblematiek bestaat in zone Kattenbroek, vragen we om toch eerst de alternatieven grondig(er) te onderzoeken en te verduidelijken.

Adrian De Weerdt (gemeenteraadslid CD&V)

Ten eerste vragen we van het bestuur duidelijkheid of de geruchten omtrent uitbesteding EN verhuis van het Ecopark kloppen.

CD&V Edegem is absoluut tegen de privatisering en verhuis van het Ecopark: dit zou een vermindering betekenen van de bereikbaarheid, kwaliteit, klantvriendelijkheid en werkomstandigheden. Bovendien zouden wel eens extra tarieven voor afval kunnen worden opgelegd, ten nadele van de Edegemnaar. Indien N-VA haar plannen van uitbesteding en verhuis van het Ecopark verderzet, is de vraag wat ze met de Ecopark-site van plan zijn. Nóg extra parking?! Dan zou de asfaltering van de steenslag-parking een zeer dure investering zijn in iets wat maar tijdelijk blijft bestaan. De Kattenbroek-site is hoofdzakelijk KMO-zone, waarbij elke niet-invulling als KMO een serieus verlies van waarde van de grond betekent.

Ten tweede vragen we aan het bestuur om samen met de omliggende winkels (bv. AVEVE) te bekijken of er een gezamenlijk gebruik van diens parking mogelijk is, en of het oude gebouw van O-Cool wordt afgebroken.

Indien er toch wordt verdergegaan met de asfaltering van de steenslag-parking, vragen we ten derde om eerst te zoeken naar goedkopere en milieuvriendelijkere alternatieven zoals honinggraat-roosters, grasdals of honinggraat met gras. Dit kan overigens perfect worden gecombineerd met belijning.

In de Pers:

Radio Zuidrand