In de afvalpreventiecampagne georganiseerd door Opnieuw & Co is Edegem uitgeroepen uit de herbruikkampioen 2011.

Tijdens de afgelopen Europese Week van de Afvalvermindering van 19 tot 27 november organiseerde het Kringwinkelcentrum Opnieuw & Co een inzamelingswedstrijd onder de 10 gemeenten waar ze actief is: Boechout, Duffel, Edegem, Hove, Kontich, Lier, Lint, Mortsel, Nijlen en Ranst. De gemeente met het hoogste gewicht ingezamelde goederen per inwoner wordt uitgeroepen tot Hergebruikkampioen 2011.

Vorig jaar viel Mortsel deze eer te beurt. Dit jaar neemt de gemeente Edegem de fakkel over en mag zich trots Hergebruikkampioen 2011 noemen. De plechtige prijsuitreiking vond plaats op 2 december. Met enige fierheid nam burgemeester Koen Snyders uit naam van de Edegemnaars de Hergebruiktrofee 2011 in ontvangst van een afvaardiging medewerkers van Opnieuw & Co.

In totaal werd tijdens de week iets meer dan 40 ton herbruikbare goederen opgehaald of binnengebracht bij Opnieuw & Co. Dit is een regionaal gemiddelde van 218 gram per inwoner. Edegem scoorde met 316 gram per inwoner duidelijk boven het gemiddelde. De tweede plaats werd ingenomen door Nijlen met 270 gram per inwoner, en de bronzen medaille gaat naar de vorige hergebruikkampioen Mortsel met 238 gram per inwoner.