Tijdens de eerste corona-piek legde CD&V Edegem op de gemeenteraad een voorstel voor tot verdeling van E-bons onder Edegemnaren die het moeilijk hebben. Het gaat onder meer om mensen in armoede, mensen die hun baan verliezen, technisch werkloos zijn en moeilijk rondkomen of ernstige gezondheidsproblemen hebben. De bedoeling is dat deze E-bonnen enkel kunnen worden gespendeerd bij Edegemse zelfstandigen, om hen ook een duwtje in de rug te geven. Een win-win dus.

Ann De Cleyn (gemeenteraadslid CD&V)

Het Edegems gemeentebestuur ging eerst niet in op ons voorstel. Enkele weken later kende de Vlaamse Regering specifiek een consumptiebudget van 38.000 EUR toe aan onze gemeente, specifiek voor kwetsbare doelgroepen en ook ter ondersteuning van lokale middenstand.

N-VA liet vervolgens weten toch akkoord te zijn met ons voorstel. Het was echter lang wachten op de concrete uitwerking van ons voorstel. Nu vernemen we eindelijk dat het bestuur ons voorstel van E-bons inderdaad zal promoten, en dat tijdens de eindejaarsperiode.

Gelet op grote nieuwe coronagolf, vragen we toch een snellere uitwerking ervan. Liever vandaag dan morgen. Zo kunnen zowel de Edegemse middenstand als diegenen die het hardst getroffen zijn door de crisis worden ondersteund!

Aangezien het vooropgestelde budget nog dateert van de eerste coronagolf en we nu in een nieuwe zware golf zitten, vragen we bovendien aan het bestuur om een extra financiële injectie te doen.

Op deze manier kunnen er meer E-bons worden verdeeld bij inwoners en de Edegemse zelfstandigen. Een extra duwtje in de rug is absoluut nodig in deze grote gezondheidscrisis.

in de pers:
HLN