CD&V verzet zich tegen parking op sport- en speelterrein

22-06-2015

Dat het gemeentebestuur een akkoord heeft bereikt over de aankoop van het resterende deel van de sport- en spelzone aan de Patronaatstraat is een goede zaak. Deze aankoop was door ons al gepland in de vorige bestuursperiode. Hierdoor kunnen de speelweide van de kleuterschool en de tennisclub Ter Linden voor de toekomst gevrijwaard worden. De eerste stap in dit dossier werd zo'n 15 jaar geleden al gesteld. Toen buurtbewoners een deel van het scoutsterrein wilden opkopen, kwamen de CD&V-mandatarissen tussen en eisten een faire oplossing die er toen ook gekomen is. Hierdoor kreeg de 27e scouts zekerheid over haar huisvesting op de Fruithof.

Waar wij het evenwel absoluut niet eens mee zijn, is dat NVA en Groen deze situatie nu aangrijpen om de scouts, de kleuterschool en de tennisclub onder druk zetten om een deel van hun terrein af te staan voor de aanleg van een nieuwe parking. Deze chantage is brutaal. NVA en Groen weten inderdaad zeer goed dat de school en de tennisclub niet de middelen hebben om deze gronden aan de kopen. De scoutsleiding wordt dan weer verleid met de belofte voor de bouw van een nieuw lokaal.

Het is evenwel al te gek om een parking in deze recreatiezone te plaatsen. Het conflict tussen spelende en sportende jongeren en de geparkeerde auto's zal het plaatsen van hoge afsluitingen enz. nodig maken. Redelijk cynisch: auto's beschermen tegen spelende kinderen! Het afnemen van de 4 tennisterreinen en de eventuele gehele of gedeeltelijke afbraak van het clublokaal riskeert de tennisclub een doodsteek te geven. Heel deze benadering geeft aan dat er een schrijnend gebrek is aan visie.

De grootste bedreiging voor tennis, school en scouts is het gemeentebestuur zelf.

Moeten er dan geen parkeermogelijkheden zijn? Natuurlijk wel. Maar onze visie, waar het bestuur niet wil naar luisteren, leidt wel tot betere resultaten.

CD&V stelt drie uitgangspunten voorop voor het parkeren:

• De parking moet zo kort mogelijk aansluiten op een belangrijke verbindingsweg: de facto op de Prins Boudewijnlaan of de Oude Godstraat. Zo verkleint de kans op sluipverkeer aanzienlijk.
  • Het centrum van Edegem is al verzadigd. De aansluiting van de parking moet dus het centrum vermijden.
  • De functies in Hof ter Linden trekken verschillende soorten bezoekers aan. Er is een verschil tussen kinderen met gezinnen die komen wandelen en een pannenkoek eten en zakenlieden die komen lunchen. Elk type bezoeker heeft zijn eigen parking nodig.

Uit de studie die het gemeentebestuur heeft laten opmaken blijkt dat er 120 parkeerplaatsen nodig zijn. Die parkeerplaatsen kunnen we opsplitsen in drie categorieën:

• Een 40-tal die nodig zijn voor het restaurant en Businessclub.
  • Een 80-tal voor de brasserie.
  • Een niet benoemd aantal voor wandelaars.

De wandelaars aanvaarden de verste parkeerafstand. Zij moeten via een logische route naar een parking kunnen rijden. Voor hen is de koppeling aan de Prins Boudewijnlaan en de Oude Godsstraat zeer belangrijk. Wij pleiten voor het benutten van parkeerplaatsen die er al zijn: het kerkplein en de verschillende mogelijkheden rond het fort en aan Immaculata. Daarnaast kunnen ook de gronden van “Fortis en Extraction De Smet” de rol van "poort voor het groengebied" opnemen.

De bezoekers van de Brasserie komen voor een gezellige namiddag of avond met familie en vrienden. Deze mensen kan je via een aangename wandelroute een grotere afstand laten afleggen. Als we dit vergelijken met bijvoorbeeld het Boshuisje in Zoersel zien we dat de afstand tussen parking en het boshuisje 400m is. Uitgezet op Hof ter Linden betekent dit dat deze doelgroep kan worden toegeleid naar de parking aan Immaculata.

De bezoekers van het restaurant komen enkel voor een restaurant in een exclusief kader. De referentie die de ontwikkelaar naar voor schuift is de Warande in Brussel. Laten we kijken hoe ver er daar geparkeerd wordt: op meer dan 500m wandelafstand, 300m vogelvlucht. Bij Hof ter Linden komen we zo aan het begin van de dreef en aan de Terlindenlaan. Wij stellen voor om voor deze doelgroep de ruimte aan het administratief gebouw van het OCMW te benutten om een parking met 40 parkeerplaatsen aan te leggen.
Hiervoor zal inderdaad 100m van de Terlindenlaan benut moeten worden als toegangsweg. De Terlindenlaan staat echter op de lijst van de straten die met Riolink moeten worden aangepakt. Van deze werken kan je gebruik maken om bij de heraanleg van de straat de bezoekers zo snel mogelijk de parking op te leiden. De rest van de Terlindenlaan en de Patronaatstraat kan een erfaanleg krijgen: een aanleg die is aangepast aan de behoeften van de school, de scouts, de tennis...

Tijdens de zitting van de gemeenteraad diende CD&V een voorstel in om de aan te kopen gronden uitsluitend te bestemmen voor sport en recreatie. Met dit voorstel krijgen de tennisclub en de school zekerheid over hun speelruimte. Het scoutsterrein wordt niet belast met de toegangsweg naar de parking en kan nog steeds ondersteund worden voor het zoeken naar een oplossing voor hun lokaal.