Het Fort van Edegem kampt opnieuw met een inbrakenplaag. De laatste tijd kregen verschillende verenigingen, waaronder JH Nootuitgang, 85ste Elsdonk scouts, AKABE, KSA Parsival, het Fortheater en het jeugdorkest, inbrekers over de vloer. CD&V Edegem herhaalt haar vraag naar meer controle en beveiliging in het Fort.

Raadslid Adrian De Weerdt:

Sinds de afschaffing van de parkwachter 3 jaar geleden gebeuren er meer en meer inbraken. Wij vragen de gemeente om meer middelen te investeren in controle en beveiliging. De verenigingen hebben enorm veel last van deze inbraken.

Jong CD&V Edegem bevraagde reeds enkele maanden geleden een aantal verenigingen die actief zijn in het Fort. Daaruit vloeiden een aantal voorstellen voort.
Camera's zijn maar een onderdeel van de oplossing. Het zou goed zijn om de functie van parkwachter terug in te voeren. De parkwachter is frequent aanwezig in het Fort en doet een systematische controletour voor het afsluiten. Hij ziet tevens toe op de staat en de beveiligingen van de gebouwen in het Fort. De herinvoering van de parkwachter betekent niet alleen een signaal naar de inbrekers toe, het zorgt ook voor meer controlere op het terren en preventie. Het is jammer dat de gemeente de parkwachter heeft afgeschaft. Door automatische sloten op de poorten te zetten, had je minder parkwachters nodig, maar een volledige afschaffing was te radicaal. Verder verdienen vele Fort-hangars een dringende opknapbeurt. De verenigingen zijn vragende partij voor herstellingswerken aan hun lokalen, bijvoorbeeld aan de ramen en deuren.

De gemeente zou de onderhoudstoelage voor verenigingen in het Fort kunnen gelijktrekken met die van andere verenigingen. Hiermee kunnen verenigingen hun ramen en deuren bijvoorbeeld beter verstevigen en beveiligen tegen inbraken.

Naast de herinvoering van de parkwachter en de verhoging van de onderhoudstoelage voor verenigingen pleit CD&V Edegem voor slimme verlichting op een paar strategische plaatsen in het Fort voor een beter veiligheidsgevoel.

Lees meer  hierover op HLN.be of in de Gazet Van Antwerpen

• Justitie & Veiligheid