Afgelopen zaterdag, op de Edegemse jaarmarkt, ondertekenden de kandidaten van CD&V Edegem samen met Vlaams Parlementslid Orry Van de Wauwer en gedeputeerde Ludwig Caluwé de fietsdeal. Met die deal engageert de Edegemse CD&V-ploeg zich om werk te maken van een sterk lokaal fietsbeleid de komende legislatuur.

Orry Van De Wouwer

De afgelopen jaren hebben CD&V en JongCD&V Edegem het fietsbeleid op de politieke agenda geplaatst. Denken we aan het aankaarten van de slechte staat van het fietspad in de Oude Godsstraat, de Mobiliteitsbeurs, de pomp- en smeeractie of de jaarlijkse veilig-terug-naar-school afficheactie. Deze lijn wil CD&V de komende zes jaar in praktijk brengen. In mei kreeg het gemeentebestuur van Edegem in tegenstelling tot buurgemeenten nog een slecht evaluatierapport van Fietserbond Azura uit de Antwerpse Zuidrand.

“Wij engageren ons om van Edegem een echte fietsgemeente te maken en bekijken alle toekomstige beslissingen door een fietsbril”, verduidelijkt Bart Breugelmans. “De staat van de fietspaden is vaak ondermaats, zoals ook blijkt uit het fietsrapport van de Fietsersbond. Daarom is een nieuw geasfalteerd fietspad in de Oude Godstraat, de Hovestraat en de Boniverlei echt een prioriteit”, verduidelijkt Adrian De Weerdt. “Fietsveilige schoolomgevingen moeten zorgen dat ouders hun kinderen terug met de fiets naar school laten gaan. Elke woonstraat moet zone 30 worden met een inrichting die zorgt dat je effectief 30km/u rijdt. Ook willen we de Doelveldstraat, de Strijdersstraat en de Prins Boudewijnlaan veiliger maken voor fietsers. En met voldoende fietsenstallingen in het centrum, aan de sporthal, in de buurtcentra, aan bushaltes en aan andere publieke plaatsen, zorgen we dat je je fiets veilig achterlaat. Kortom, fietsen wordt in elke beslissing meegenomen.”

Interview Radio Zuidrand

Ook de verzamelde pers pikte onze fietsdeal op, beluister dus zeker en vast het interview met lijsttrekker Bart Breugelmans en Jong CD&V Edegem jongerenvoorzitter Adrian De Weerdt Op Radio Zuidrand.

Links:

Meer weten over #koningfiets? Kijk zeker ook op www.koningfiets.be