We staan in ’t Forum voor grote veranderingen. De huidige uitbaters, Christine en Marc, stoppen ermee eind maart. Ze stonden 12 jaar en 8 jaar paraat, zomer en winter, voor ons wijkcentrum. Wat een prachtige prestatie! Toen Christine en Mizze er in 2006 aan begonnen, bloeide ’t Forum helemaal op. Buizegem mag zijn twee handen kussen dat ze die uitbaters mochten treffen.

Maar wat nu?  Op de gemeenteraad van 27 november kwam het schepencollege met een lastenboek voor de nieuwe concessie.  Dat is al behoorlijk laat, want zelfs als alles volgens plan loopt, is er pas een maand voor de overdracht iemand nieuw aangeduid!  Boeken voor een communiefeest in 2018 zal pas vanaf april kunnen...
Nog erger is dat het schepencollege besliste om alle ondersteuning voortaan af te bouwen en alle kosten voor meubilair en interieur door te schuiven.   Wie denkt dat dit niet erg is, moet weten dat de huidige formule er gekomen is na een reeks slechte ervaringen voor 2006.
Wie tegelijk democratische prijzen en deftige kwaliteit wil in een wijkcentrum, moet de uitbaters een haalbaar zakenmodel bieden.
Een wijkcentrum moet brede openingsuren hebben, anders bloedt het dood. En het is niet het hele jaar door terrasjesweer!

het forum buizegem

We zijn enorm ontgoocheld in deze beslissing van N-VA en Groen. In 2012 pronkten ze nog met hun bestuursakkoord in’t Forum en zeiden dat dit het model was voor wijkwerking. Vijf jaar later kleden ze het volledig uit. Geen euro meer, terwijl op dezelfde gemeenteraad honderdduizenden euro’s werden toegewezen, en ruim 500 000 euro in de gemeentekas vloeide dankzij goed beheer van het vorige bestuur in IKA.  Weg ook het participatieve model waarin wijkbewoners samen met de verkozen politici het beheer in handen hadden. Voortaan beslist het schepencollege alles.

Eigenlijk doen ze nog erger dan vier jaar geleden, bij de onderhandelingen over de vorige concessie-overeenkomst. Toen zette het schepencollege de huidige uitbaters voor het blok: buigen of barsten. Ik ben niet vergeten hoe het schepencollege een vol jaar lang ’t Forum zonder speeltoestel zette. Pas nadat de uitbaters geplooid waren voor het schepencollege, gaven ze ook hun goedkeuring voor het “kasteel” en de “boot”. Mooie toestellen, maar een lelijke chantage op kap van de kinderen van de wijk.

We hebben redenen om te vrezen dat er nu een bewust plannetje achter zit. Hoe verklaar je dat er een half jaar lang geen sprake kon zijn van een overeenkomst met een vennootschap of vzw, en het in november plots wel kan?  Is het toeval dat op hetzelfde moment plots kandidaten genoemd worden die een voorkeur hebben van één schepen?

CD&V zal met een vergrootglas toezien dat N-VA en Groen hier geen vuile truken bovenhalen. Een gezonde werking van ’t Forum, zijn uitbaters en zijn vrijwilligers is voor ons heilig!

Wim Verrelst
Gemeenteraadslid en vrijwilliger in ‘t Forum