VTC onthult ware gelaat: appartementsblok hoger dan sporthal

01-03-2016

De gemeenteraad van 29 februari behandelde de goedkeuring van het ruimtelijk plan dat de bouw van het vrijetijdscentrum mogelijk maakt. Uit deze plannen blijkt duidelijk dat het gemeentebestuur geen VTC meer bouwt maar een appartementsblok van 13,5 m hoog.

Het wedstrijdontwerp van het VTC was al een kleine 10 m hoog. In de uitwerking van de plannen realiseerde het gemeentebestuur zich dat ze nóg niet genoeg geld had. Dus: bovenop die 10m tekenden ze nog een laag appartementen er bij. Zo komt er een gebouw van 13,5 m, een volle verdieping hoger dan de sporthal. Zij bouwen nu 1,5 bouwlaag VTC (groen) en 3,5 bouwlaag appartementen (rood). Of in oppervlakte: een 1000 m² VTC tegen 1500 m² appartementen.

Dit gebouw komt op 2 m van de tuinen van de achterburen. Ten opzichte van alle andere perceelgrenzen worden afstanden opgelegd, maar niet ten opzichte van de eigen inwoners van Edegem.  De argumenten voor deze keuze zijn:

1. De bomen die bij de buren zelf staan waarvoor er al een kapvergunning is afgeleverd,
  2. De bewering dat de tuin van de achterburen toch diep genoeg is. En wat met bezonning en privacy in je tuin?
  3. De belofte dat er weinig ramen komen aan die zijde en dat daar de slaapkamers komen. Gaat u dan appartementen maken met maar aan één zijde ramen? Om je bed te verzetten heb je (gelukkig) geen vergunning nodig. Hoe kan je dan beweren dat daar de slaapkamers komen? Kortom er zijn geen argumenten.

De rode beuk in de tuin van Huis Hellemans is al gesneuveld. Er staat nog een monumentale kastanje. De Pastorietuin staat vol met majestueuze beuken. Om een volledig ondergrondse verdieping te maken is er maandenlang bronbemaling nodig. Hoe gaan deze bomen dit overleven? En dan spreken we nog niet van het plan (zie schets) om de tuin af te graven. Hoe kan je het bestaande groen beschermen als u het afgraaft? Hoe kan je het groen uitbreiden als u de tuin voor een derde bebouwd?

Er is parkeerdruk op het centrum van Edegem. Er wordt onder meer op de parking van de sporthal gerekend om die druk mee op te vangen. Bijgevolg wordt de parking druk gebruikt. Op zaterdag zelfs voor 98%. De helft van deze parking wordt nu bebouwd. Dus er is wel degelijk een probleem met ruimte voor parking.

Laten we even samenvatten: het gemeentebestuur start met een megalomaan plan zonder na te denken en zonder voldoende middelen, kiest de locatie enkel omdat het gemeentegrond is met als resultaat een appartementsblok van 3,5 verdiepingen op een bib van 1,5 verdiepingen. Een appartementsblok die een volle verdieping hoger is dan de sporthal en tot op 2 m van de tuin van de achterburen komt, een appartementsblok waarvoor de tuin van Huis Hellemans afgegraven moet worden en een appartementsblok waarvoor de helft van de parking aan de sporthal verdwijnt.

Niet de keuze van CD&V!

Klaas Meesters, gemeenteraadslid.

Ref: figuur naar schetsontwerp VTC getoond op 27-01-2016 in Hangar 27.