3 miljoen euro, zowat 120 miljoen oude Belgische frank. Zoveel kost de bouw van het nieuwe vrijetijdscentrum. Een zeer zware beslissing voor de begroting van Edegem. En toch moet blijkbaar alles opgeofferd om volgend jaar een eerste steen te kunnen leggen.

Het relaas van een mismeesterd project

Van bij het begin van het project vraagt CD&V om eerst deftig te onderzoeken waar het vrijetijdscentrum best komt. Maar dat kon niet, daar was geen tijd voor. De meerderheid koos met het argument “de grond is al van ons” voor de tuin van Huis Hellemans en de parking van de sporthal. In feite stak achter dat argument slechts één reden: het college wilde niet de tijd nemen om een plan voor heel het centrum op te maken en om vervolgens met de eigenaar van de beste locatie te onderhandelen. Alles voor de heilige timing.

Het gevolg is dat het VTC gebouwd wordt in de tuin van Huis Hellemans, een beschermd dorpsgezicht, en op een parking die zowel voor de handelaars als voor de sporthal zeer belangrijk is. Met de uitvoeringsplannen staat zwart op wit dat het VTC 18 parkeerplaatsen inneemt.

Bij het begin van het proces was het VTC bijna een cultureel centrum. De Vlaamse Bouwmeester gaf al aan dat de gemeente dat niet kon betalen. Vervolgens werd een ontwerper gekozen die op de bib een laag (te verkopen) appartementen voorzag. Die laag werd later 2,5 lagen met een bibliotheek in de kelder. De hoogte van het gebouw schommelde van 13,5 m over 17,5 m tot nu uiteindelijk 7 m. Die laatste stap heeft de meerderheid van NV-A, Groen en OpenVLD maar willen zetten nadat de buurtbewoners naar de Raad van State zijn gestapt. Tot daar hun visie op participatie. CD&V kan dus enkel de buurtbewoners bedanken dat zij zwaar hebben geïnvesteerd om de zotternij tegen te houden.

Maar niet enkel de buurtbewoners zijn op kosten gejaagd. Ook Edegem (wij allen dus) heeft 250 000 euro verloren omdat het gemeentebestuur niet naar haar inwoners wilde luisteren en het gebouw twee keer heeft laten ontwerpen. Met dat geld kon de huur van de huidige bib nog 10 jaar betaald worden.

Het resultaat: wat krijgt Edegem nu voor die 3 miljoen euro?

In het nieuwe gebouw neemt de bibliotheek 660 m² in. De huidige bibliotheek aan de Hovestraat is al 749 m². Het filiaal aan het Kerkplein dat al gesloten is, was 187 m² groot. De reden voor de start van het project was dat de bestaande bibliotheek te klein is, maar we eindigen met een 276 m² kleinere bibliotheek! En dat voor 3 miljoen euro.

In de tuin van Huis Hellemans trekt de dit bestuur een houten gebouw op waar de werknemers van de jeugddienst én cultuurdienst én sportdienst én  bibliotheek op armlengte van elkaar moeten zitten bellen en werken. Voor 3 miljoen euro komt er een gebouw waar de werknemers geen behoorlijke ruimte hebben om hun werk te doen.

In de uitvoering wordt er voorrang gegeven aan de timing. De aannemer die het beste de timing haalt, zal het VTC mogen bouwen. Een heilige timing die niet gehaald wordt. De bibliotheek zal niet open zijn volgend voorjaar zoals oorspronkelijk voorzien, maar een jaar later.

Als de meerderheid van bij het begin had geluisterd naar de adviezen, zoals die van de Vlaamse bouwmeester, was er binnen het uitgegeven budget én de gespendeerde tijd een plan voor het centrum opgesteld en was er zo een gedragen en doordachte locatiekeuze gemaakt. Helaas heeft de koppigheid van voormalig schepen Guy van Sande en van de huidige schepenen dit verhinderd.

• Cultuur
  • Gebouwen & infrastructuur