Tussenkomst van Wim Verrelst op de gemeenteraad.

Geachte collega’s,

Acht maanden heeft het geduurd vooraleer er eindelijk een akkoord uit de bus kwam over de volgende concessie voor ’t Forum, want het was inderdaad in juni vorig jaar dat de huidige uitbaters hun vraag voor verlenging hadden ingediend. Als vrijwilliger in ’t Forum heb ik moeten toezien wat voor een lijdensweg die acht maanden zijn geweest.

Het schepencollege heeft hier echt geen mooie beurt gemaakt.  Integendeel, dat het tot een akkoord is gekomen is niet dankzij, maar ondanks jullie.  Burgemeester  Metsu: eerst wat rondjes draaien zonder het achterste van je tong te laten zien, en dan de ontvanger de rol van boeman laten spelen met onacceptabele financiële eisen: dat was echt geen leiderschap.  OCMW-voorzitster Goris: uw verschil in houding tegenover ’t Forum voor en achter de schermen is ronduit stuitend.

Het heeft verschillende keren echt aan een zijden draadje gehangen of de uitbaters hadden er gewoon de brui aan gegeven.  Als dat was gebeurd, zaten we terug met de miserie van de jaren voor 2006. Of de vrijwilligers van de vzw er dan nog mee waren doorgegaan, is zeer de vraag.  Dan hadden jullie 13 jaar wijkwerking verknoeid.  Wat een contrast met jullie verkiezingsslogans over wijkwerking. Wat een contrast met november 2012, toen jullie je coalitieakkoord aan de pers voorstelden, uitgerekend in ’t Forum als voorbeeld van wijkwerking die jullie in de rest van Edegem wilden bereiken.  Een jaar later hebben jullie dat Forum bijna gekraakt.

Ik heb diep respect voor de 3 bestuurders, vrijwilligers uit de wijk, die 8 maand als buffer hebben moeten dienen tussen de twee kampen.  Uiteindelijk hebben zij ook voor de oplossing gezorgd, met een slimme btw-regeling die 5000 euro doet recupereren waar noch de uitbaters, noch de vzw last van hebben.  Zij hebben de wijkwerking gered.

Ik heb ook diep respect voor de uitbaters, die door hard werken dag in dag uit ‘t Forum doen draaien, met aanvaardbare prijzen en een welkom voor iedereen. Voor vele mensen uit de wijk is het sinds 2006 een tweede thuis geworden – zoals het in 2000 was bedoeld. En dat is dankzij hen. Zij hebben aanvaard om het voortaan met een 5000 euro inkomsten per jaar minder doen, en zullen hun laagdrempelig concept voortzetten. Het is omdat zij ondertekend hebben, dat wij als CD&V niet tegen gaan stemmen.

Maar niet zonder een uitdrukkelijke vraag aan de bestuurders van deze gemeente: zorg aub voortaan voor een aanmoedigend beleid voor ‘t Forum. Het kille harde blok waar jullie ze maandenlang voor geplaatst hadden, heeft diepe sporen achter gelaten.  Ook met de speeltuin hebben jullie fameuze steken laten vallen: 14 maanden zonder speeltuin is echt niets om trots over te zijn, en je kunt het echt niet meer op jullie voorgangers steken.

Ik hoop dat de nieuwe speeltuin een nieuwe impuls kan zijn voor de werking in ‘t Forum.  We zullen er waarschijnlijk allemaal bij zijn bij de inhuldiging op 30 april. Mijn kinderen ook. Allemaal heel goed gezind zijn en mee vierend.  Maar besef dat er meer nodig is om het vertrouwen te herstellen.  Hardwerkende Vlamingen zijn geen dommeriken.