De gemeente Edegem stelt zich burgerlijke partij voor de correctionele rechtbank van Antwerpen in de zaak van het misbruik van kiezerslijsten door een Immokantoor uit Edegem. Het Immokantoor maakte gebruik van deze lijsten om gericht reclame te voeren voor bouwprojecten. In deze zaak worden drie personen vervolgd. Wie de kiezerslijsten aan het kantoor bezorgde is niet bekend.

De gemeente Edegem heeft volgens raadslid Koen Snyders het recht op de volledige waarheid in deze zaak. Daarom vragen wij bijkomend onderzoek om te weten te komen wie de kiezerslijst aan de beschuldigden heeft ter beschikking gesteld.

Waarover gaat het?

Tijdens de gemeenteraad kwam CD&V-raadslid Koen Snyders terug op zijn mondelinge vraag van oktober jl. Met verbazing had hij in de krant Het Laatste Nieuws van 19 oktober gelezen dat “de zaakvoerder van een immokantoor uit Edegem moet terechtstaan omdat hij gegevens van kieslijsten misbruikt zou hebben. De man was actief in de politiek en zou gegevens van de lijsten gebruikt hebben om reclame te maken voor een bouwproject “.

Zoals ondertussen geweten dienden enkele burgers een klacht in bij de Privacycommissie en die meldde de feiten op haar beurt aan de politie. Het Antwerpse parket voerde een onderzoek en afgelopen zomer werd blijkbaar beslist dat er een proces komt. De Privacycommissie vraagt een symbolische schadevergoeding van 1 euro. Het proces vindt, aldus de krant, plaats op 19 februari 2018.

Edegem heeft recht op de volledige waarheid. Wat wij nu weten, is dat er drie personen worden vervolgd voor het misbruiken van de kiezerslijsten. Wat wij evenwel niet weten, is wie de kiezerslijsten aan dit bedrijf overhandigd heeft.

Het lijkt ons evenwel relevant om dit te weten. Immers alleen mensen die kandidaat waren bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen hadden toegang tot deze lijsten. Het kan dus niet anders dan dat een kandidaat van een politieke partij, die opkwam bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen, betrokken is bij dit schandaal en deze persoon zou dan ook een medeplichtige kunnen zijn.

De gemeente Edegem zal daarom in het verzoekschrift aan de rechtbank vragen om te onderzoeken wie de kiezerslijst aan de beschuldigden heeft ter beschikking gesteld. Indien dit geweten is, kunnen wij overwegen welke de volgende stappen kunnen zijn.

• Justitie & Veiligheid
  • Overheid