Ons alternatief voor parking Hof ter Linden

07-09-2015
Parking voor businessclub op Scouts, School en Tennis?

Het gemeentebestuur plant een nieuwe parking aan Hof ter Linden. De komst van het kasteelrestaurant en businessclub maakt parkeren op wandelafstand noodzakelijk. Tot onze verbazing stelt het bestuur voor deze parking in te richten in de sport- en recreatiezone aan de Patronaatsstraat.  De in- en uitrit ligt aan het begin van de dreef. De toegangsweg loopt langs de kasteelmuur en moet dan over het scoutsterrein (1). Vervolgens wordt een deel van de speelweide van de kleuterschool (2) en een deel van het tennisterrein (3) gebruikt om te laten parkeren. Het hele terrein is in juni 2015 hiervoor aangekocht.

Uit: mobiliteitstoets Hof ter Linden

Het is zeker geen goed idee om auto’s het sport- en spelterrein van de jeugd te laten inpalmen. Daarenboven, dit is helemaal niet nodig: er zijn alternatieven.

Is er nood aan bijkomende parking?

Ja, in het kader van de verder ontwikkeling van het kasteeldomein zal er bijkomende parking moeten komen. Parkeerbehoeften zijn afhankelijk van het soort van bezoekers. Voor een restaurantbezoeker moet de loopafstand beperkt zijn (250m); voor een wandelaar die van verderaf komt speelt dit veel minder een rol. Zo komen wij, op bass van het mobiliteitsonderzoek van het gemeentebestuur tot de conclusie dat volgende behoeften bestaan.

• Voor restaurant en B&B: 37 plaatsen, tot 250 m ver
  • Voor brasserie (familiefeest, vrienden): 81 plaatsen, tot 350 m ver
  • Voor parkbezoekers, wandelaars: parkeren langs de invalswegen.

Terlindenlaan terug dreef

Hof ter Linden is, samen met Fort 5 een groen eiland te midden van de bebouwing. Nergens in de Oude Godstraat voel je dat je vlak bij een groot groen domein bent.

Door de dreef die van het kasteel naar de boerderij loopt, over de Terlindenlaan door te trekken, zal Hof ter Linden zichtbaar zijn aan de Oude Godstraat. De wandelaars en fietsers krijgen hun plaats centraal in de laan.

Aan het administratief gebouw van het OCMW kan de ruimte benut worden om een parking met 40 parkeerplaatsen aan te leggen. Dit kan bijvoorbeeld tussen OCMW en Immaculata (P1) of achter het gebouw van het OCMW (P2). De toegang naar de parking wordt naast de nieuwe dreef gelegd. Hieronder is P1 uitgewerkt.

Patronaatstraat schoolerf

De Patronaatstraat is in het centrum van de gemeente het meest gespeeld wordt. De school brengt elke dagen vele kinderen op de been. Elk weekend zorgt de scouts voor veel actie. Maar nu is de Patronaatstraat ‘s morgens een kluwen van ouders die hun kroost met de wagen afzetten.

We maken van de Patronaatstraat een echt schoolerf waar spelen centraal kan staan. De eerste actie daarvoor is een kiss and ride organiseren op de hoek van de Patronaatstraat. Zodat niet elke ouder tot voor de schoolpoort rijdt.

De parking aan de tennis zal enkel bereikbaar zijn vanuit de Terlindenlaan. Auto’s zullen hier te gast zijn en kinderen koning.

Meer weten? Contacteer  klaas.meesters@cdenv2650.be.

• Mobiliteit & openbaar vervoer