408 bezwaarschriften en gemeentebestuur werkt koppig verder aan VTC

20-06-2016

Twee maanden geleden werd in de gemeenteraad, meerderheid tegen oppositie, het Ruimtelijk UitvoeringsPlan VTC (RUP) goedgekeurd. Met dit plan zette het gemeentebestuur de eerste formele stap ter realisatie van het VTC. Het VTC-gebouw werd toen voorgesteld met een hoogte van 13,5 m tot amper 2 m van de perceelsgrens en met een totaal tekort van 60 parkeerplaatsen.

Tegen dit dwaze plan zijn er door buurtbewoners en in het algemeen door iedereen die bezorgd om het centrum van Edegem, 408 bezwaren ingediend. De bezwaarschriften waren zeer goed uitgewerkt met sterke argumenten over de hoogte en plaatsing van het gebouw, het afgraven van de tuin, de parkeerproblematiek, het beschermde dorpszicht…

Op de gemeenteraad van 20 juni heeft de meerderheid besloten om toch verder te gaan met dit ontwerp van VTC. Het enig gevolg van deze 408 bezwaren is dat het gebouw twee meter lager zal zijn en de gevel kant Boerenlegerstraat een blinde muur zal zijn. Want aan de locatie kan en mag niet meer geraakt worden. De locatie is binnen het college politiek beslist.

Als het gemeentebestuur schermt met hoeveel participatie ze inleggen, is het dan niet vreemd dat er geen participatie is over wat misschien wel de meest essentiële beslissing is: de keuze van de locatie?
Maar hiervoor kwam afgelopen donderdag op een toelichting aan de bezwaarindieners de aap uit de mouw. Het nieuwe VTC moet en zal er staan tegen eind 2018 en dit tot elke prijs: lintje knippen vóór de verkiezingen, zonder duurzame langetermijnvisie.

Dit plan moet stoppen. CD&V zal verder blijven ijveren voor een degelijke toekomst voor het centrum, voor, door en mét alle burgers van Edegem.